Att sno texter

Läste om en influencer som delat ett inlägg som är i stort sett likadant som en annan bloggares inlägg. Några ord här och där är ändrade men det mesta är exakt samma formuleringar. Vem som ”snott” från vem är inte det som jag tänker diskutera. Det är inte det som är relevant. Jag tänker snarare skriva lite mer allmänt om att inspireras av andra och att plagiera.

Det är en fråga som känns relevant i dagens digitala värld. På sociala medier, bloggar och andra plattformar ser vi dagligen texter, bilder och idéer som inspirerar oss. Och det är positivt att bli inspirerad – att se något vi tycker om och sedan skapa något eget utifrån det. Problemet anser jag uppstår när gränsen suddas ut och någon annans kreativitet tas för given, utan att de får det erkännande de förtjänar.

Något som jag tycker är superviktigt är att när jag delar någons inlägg i sin helhet så är jag alltid noga med att skriva ut vem som skrivit texten från början och också länka. Jag har en kategori här på bloggen med just titeln ”tänkvärda inlägg av andra”. I den kategorin kan jag dela andras material samtidigt som det blir tydligt att det inte är jag som skrivit texten från början.

För mig personligen skulle det kännas otroligt frustrerande om någon tog en text som jag lagt ner tid, omsorg och tankar på och sedan framställde det som sitt eget. Särskilt om det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat eller om jag har kämpat för att få fram ett budskap på ett unikt och genomtänkt sätt. Så om jag inte skulle vilja att det händer mig, varför skulle jag då utsätta någon annan för det?

En önskan om att vila mig i form….

Jag jobbar en hel del den här veckan. Snart går jag på nattpass tre av tre. Det är alltid svårt att träna under dessa perioder men jag kan inte ha helvila. Jag ställde mig på löpbandet utan några som helst krav eller tankar om något särskilt. Det slutade med att jag sprang tre snabba kilometer (på 16,34). Jag ville springa längre men fick ont i magen. Tycker ofta att det är så, när kroppen känns bra så spökar magen.

Efter löppasset så tog jag fram mattan och stretchade genom kroppen. Fick byta till kjolen, den låg närmast till hands. De där brallorna går inte att stretcha i… Testade också om jag kan nå golvet med raka ben och händerna helt i golvet. Och jodå, skapligt bra gick det. Jag kan även krama benen. Så helt stel kanske jag inte är ändå.

Men som jag längtar efter att få vara mjuk i kroppen. Jag har inget tålamod och jag är väldigt väl medveten om att det inte är någon quickfix. Jobbet måste göras oavsett, men visst hade det varit fint att kunna vila sig i form.

Pigga upp i höstrusket

Det har nu regnat konstant sedan i förrgår med några korta avbrott. Hösten är här på allvar och jag längtar redan efter ljuset. Det kommer bli en lång vinter… Men man kan ju alltid pigga upp i höstrusket genom lite olika sätt.

Jag älskar till exempel att tända ljus. På vintern ”äter” vi värmeljus och blockljus. Det är ett sådant enkelt sätt att mysa till det när det är grått och mörkt utomhus. Annat man pigga upp sig med är exempelvis:

  • Kanske hittar man något DIY-projekt. Rensa och röja i hemmet passar alldeles utmärkt när vädret inte lockar till utevistelse. Vad sägs om att gå ut i skogen och hitta exempelvis löv, kottar med mera och dekorera hemmet med.
  • Även om solen inte skiner så gör ljuset skillnad. Ta en härlig promenad och njut av alla vackra färger och varför inte ta med kameran ut.
  • Doftljus! Hur mysigt är det inte att tända ljus med olika dofter. Kanel är en favorit hos mig.
  • Goda och varma drycker. På hösten/vintern vill jag dricka te. Det där med kaffe har aldrig passat mig.
  • Att krypa upp i soffan och läsa en god bok eller hitta en ny serie att kika på är alltid trevligt.
  • Jag har aldrig varit den där personen som gillar att bada i badkar men för någon annan är det kanske ett härligt sätt att ta hand om sig själv på. Lägga ansiktsmask och bara koppla av kanske inte är helt fel.
  • Baka! Förr bakade jag mycket bröd och andra godsaker. Det är verkligen något att ta till i höstrusket. Fylla frysen med hembakt bröd, bullar och kakor. Inte helt fel va!
  • Hösten är verkligen soppornas och grytornas tid. Hur fint är det inte att äta tillsammans med någon.
  • Utflykter är trevligt, även på hösten. Kanske att du hittat något ställe som du är nyfiken på. Passa på att utforska närområdet.
  • Att komma ut och röra på sig gör verkligen underverk för måendet. Promenad, löpning, styrketräning eller gruppträning på gymmet. Hitta ditt sätt att få till rörelse. Det är ännu viktigare om du har ett stillasittande jobb.