Läste om en influencer som delat ett inlägg som är i stort sett likadant som en annan bloggares inlägg. Några ord här och där är ändrade men det mesta är exakt samma formuleringar. Vem som ”snott” från vem är inte det som jag tänker diskutera. Det är inte det som är relevant. Jag tänker snarare skriva lite mer allmänt om att inspireras av andra och att plagiera.
Det är en fråga som känns relevant i dagens digitala värld. På sociala medier, bloggar och andra plattformar ser vi dagligen texter, bilder och idéer som inspirerar oss. Och det är positivt att bli inspirerad – att se något vi tycker om och sedan skapa något eget utifrån det. Problemet anser jag uppstår när gränsen suddas ut och någon annans kreativitet tas för given, utan att de får det erkännande de förtjänar.
Något som jag tycker är superviktigt är att när jag delar någons inlägg i sin helhet så är jag alltid noga med att skriva ut vem som skrivit texten från början och också länka. Jag har en kategori här på bloggen med just titeln ”tänkvärda inlägg av andra”. I den kategorin kan jag dela andras material samtidigt som det blir tydligt att det inte är jag som skrivit texten från början.
För mig personligen skulle det kännas otroligt frustrerande om någon tog en text som jag lagt ner tid, omsorg och tankar på och sedan framställde det som sitt eget. Särskilt om det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat eller om jag har kämpat för att få fram ett budskap på ett unikt och genomtänkt sätt. Så om jag inte skulle vilja att det händer mig, varför skulle jag då utsätta någon annan för det?











