






Fredagens och måndagens tur ut i skogen med Rickard har inte gjort mig nöjd. Jag har sådan abstinens efter att få andas mer skogsluft. Idag trodde jag inte att det skulle bli någon tur eftersom Rickard jobbat natten som var. Glad dock över att han var helt på att sticka ut på en runda med mig. Jag har ju bott i närheten av Vreta kloster och kyrkan som finns där ända sedan jag var barn men kan inte minnas att jag varit där. Så dit ville jag åka. Rickard var såklart med på noterna. Så vi åkte iväg tillsammans och började med att kika in på muséet som jag inte hade en aning om existerade. Det var öppet och gratis så bara knata in och kika på all bevarad sten.













Något annat som lockat mig att åka dit är alla vackra bilder jag sett på gången som går runt gamla delen av kyrkan. Vildvinet var otroligt vackert och jag föreställde mig hur dramatisk platsen skulle se ut insvept i dimma. Det är många brudpar som låtit sig förevigas här och jag förstår verkligen valet av plats.


När vi var nöjda med visiten här stod valet mellan att åka hem, gå ett elljus-spår som påstås vara Östergötlands tuffaste eller hitta ett naturreservat att strosa i. Valet föll på Farsbovikens naturreservat. Här finns ingen utmärkt rundslinga men man kan skapa sig en om man vill. Det ville inte vi. Vi gick dryga kilometern och sedan vände vi. Ett stilla regn föll över oss men det störde inte. Tvärtom kändes det inbjudande och mysigt. Givet var det att tråckla sig ner till vattnet. Här satt vi inte länge då vi båda blev lite rastlösa. Jag hade inte tänkt mig någon längre utflykt så vi tog inte med något fika. Med lite fika hade det varit trevligt att sitta där längre.













Jag har även planerat lite för kommande utflykter. Platser jag vill se i närheten. Min mamma skrev en kommentar på min facebooksida då hon undrade om vi inte sett allt i Östergötland men det finns mycket kvar.
På min önskelista hittar vi:
- Seloberg och Skams gator. Dessa två platser ligger ända nere i Ydre kommun. Själva slingan att gå är bara dryga 2 kilometer.
- Skönnarboleden i Tjällmo.
- Jag vill såklart gå hela Hallstadrundan som vi bara gick delvis igår.
- Orrnässlingan låter trevlig. Gillar särskilt delen med utsikten över Vättern.




















































































































