Längtan efter nya upptäckter

Fredagens och måndagens tur ut i skogen med Rickard har inte gjort mig nöjd. Jag har sådan abstinens efter att få andas mer skogsluft. Idag trodde jag inte att det skulle bli någon tur eftersom Rickard jobbat natten som var. Glad dock över att han var helt på att sticka ut på en runda med mig. Jag har ju bott i närheten av Vreta kloster och kyrkan som finns där ända sedan jag var barn men kan inte minnas att jag varit där. Så dit ville jag åka. Rickard var såklart med på noterna. Så vi åkte iväg tillsammans och började med att kika in på muséet som jag inte hade en aning om existerade. Det var öppet och gratis så bara knata in och kika på all bevarad sten.

Något annat som lockat mig att åka dit är alla vackra bilder jag sett på gången som går runt gamla delen av kyrkan. Vildvinet var otroligt vackert och jag föreställde mig hur dramatisk platsen skulle se ut insvept i dimma. Det är många brudpar som låtit sig förevigas här och jag förstår verkligen valet av plats.

När vi var nöjda med visiten här stod valet mellan att åka hem, gå ett elljus-spår som påstås vara Östergötlands tuffaste eller hitta ett naturreservat att strosa i. Valet föll på Farsbovikens naturreservat. Här finns ingen utmärkt rundslinga men man kan skapa sig en om man vill. Det ville inte vi. Vi gick dryga kilometern och sedan vände vi. Ett stilla regn föll över oss men det störde inte. Tvärtom kändes det inbjudande och mysigt. Givet var det att tråckla sig ner till vattnet. Här satt vi inte länge då vi båda blev lite rastlösa. Jag hade inte tänkt mig någon längre utflykt så vi tog inte med något fika. Med lite fika hade det varit trevligt att sitta där längre.

Jag har även planerat lite för kommande utflykter. Platser jag vill se i närheten. Min mamma skrev en kommentar på min facebooksida då hon undrade om vi inte sett allt i Östergötland men det finns mycket kvar.

På min önskelista hittar vi:

Hallstad ängar och Trollegater

Idag var det dags för utflykt igen. Älskar verkligen att vara ute i skog och mark, se vackra vidder och bara strosa runt. Idag tog vi Agda till Rimforsa för att gå Hallstarundan. Vi utgick först från en parkering i Rimforsa men ingen av oss hade lust att gå på asfalten. Visserligen visste jag att sträckan bara var runt 2 kilometer men det var jag inte tydlig med. Så vi vände och tog bilen till Hallstad ängar naturreservat och tänkte vi skulle gå därifrån istället. Där var det skyltat borgarmon åt ena hållet, klevberget åt andra hållet och så östgötaleden åt ett tredje håll. Med facit i hand skulle vi följt östgötaleden för att gå hela Hallstadrundan på 10 kilometer.

Men vi valde att först gå upp på Borgarmon där det skulle finnas en fornborg. Som vanligt så kan man bara ana var borgen egentligen legat. En tydlig vägg hittade jag. Så vi knallade nerför och fortsatte sedan mot klevberget. Har velat knata upp där sedan i somras och jag säger bara wow! Vilken vy! Bilderna ovan är från naturreservatet borgarmon.

Utsikten från Klevberget var helt makalös! Väl värt vandringen uppför berget. På vägen nerför berget valde vi att följa en runda som heter reservatslingan. Den var dryga tre kilometer och ledde oss dels upp på Klevberget och sedan genom Borgarmons naturreservat. Så jag fick ändå se allt som jag ville se.

När vi åkte iväg i morse pratade jag om att åka förbi Trollegater. Vi har inte varit där sedan S och A var små. A var dryga året. Hur vi tänkte när vi tog med så små barn dit vet jag inte. Men det gick ju bra, haha. Trollegater är en av Sveriges största urbergsgrottor. Grottsystemet består av stora stenblock som bildar gångar, salar och riktigt smala passager.

Rickard såg passagen i bilderna ovan från ovan. (Fyndigt uttryckt va…. Haha.) Vad jag pysslade med där kan du läsa i bildtexterna.

Vi var här ganska länge och strosade runt. Kröp runt på marken och kollade vilka hål som var grottor och vilka som ”bara” var hål. Ett äldre par var där samtidigt med oss men klev inte in i grottorna. Det kräver ju en viss typ av smidighet för att kravla runt där. Man måste också vara ganska liten.

Alltså den där granen är verkligen gigantisk. Aldrig sett en sådan stor gran. Rickard ser verkligen pytteliten ut bredvid den där stora granen.

Utflyktens sista stopp blev vid Hackelboån. Tänk att gå där en solig och vacker dag! Stoppet här blev kort då en hundägare hade sina tre hundar lösa vilka givetvis sprang mot oss. Ingen av oss hade lust att utforska halvudden vidare. Tänk att det ska vara så svårt att be om ursäkt när ens hundar beter sig så där. Alla tycker inte om hundar, en del är allergiska och andra är som vi rädda. Jag vill inte ha någons hundar rusande mot mig. Oavsett hur ”snälla” dom är. Vi avslutade besöket med lunch på McDonalds. Ibland är skräpmat det bästa när man inte orkar laga mat. Som idag. 🙂

Söndagslistan vecka 39

Känsla: Om jag håller på att bli sjuk har varit veckans fundering. Så av förklarliga skäl har jag känt efter extra mycket. Det går så mycket sjukdomar på jobbet just nu och jag vill verkligen inte bli sjuk.

Väder: Varmt och härligt på dagarna men frost på nätterna. Två morgnar har jag behövt skrapa bilrutorna innan jag kunnat åka iväg till jobbet.

Mina positiva från veckan:

  • Att jag och Rickard kom iväg på en långpromenad i solen.
  • Två pass med explosivitetsträning är inte så illa faktiskt. Har skrivit upp alla mina pass som jag gjort i september och nu är jag uppe i sex stycken. Det är hur bra som helst! 3
  • Det var väldigt roligt att vara på fotboll med domarklubben.

Veckans träning: Den här veckan har det varit fokus på högintensiv träning i form av explosiv styrka och maxstyrka och lågintensiv konditionsträning i form av promenader.

  • Måndag: Det blev ingen träning då jag var på fotboll med domarklubben.
  • Tisdag: Styrka och kondition i vardagsrummet.
  • Onsdag: Fyra kilometers promenad i skogen.
  • Torsdag: Tog ett extrapass på jobbet så träningen brann inne.
  • Fredag: Åtta kilometer runt stora älgsjön.
  • Lördag: Styrka och kondition i vardagsrummet.
  • Söndag: Vilodag

Godaste: Kvällens middag: chili con carne med ris och så gårdagens godispåse. Äter aldrig tutti frutti och när jag väl gör det påminns jag om hur gott det är.

Veckans lärdom: Att vissa har sin bestämda uppfattning, det spelar ingen roll vad man säger. Motparten har ändå rätt. Lärdomen ligger i att det finns inget man kan göra åt det.

Bilder från veckan:

Något jag ser fram emot kommande vecka:

  • Jag ska på en palliationsdag på konsert och kongress i veckan. Jag ser fram mot att få lära mig lite nytt samtidigt som det känns läskigt att gå dit själv.
  • Även kommande vecka ska jag och Rickard ta oss ut på en skogsvandring.

Jobb, fotboll och träning

Nu äntligen kan jag sätta mig ner och skriva några rader. I bakgrunden är det hockey på tv:n och Rickard och Samuel som sitter och pratar. Jag har jobbat idag och när jag slutat för dagen åkte jag på fotboll. Rickard och J dömde på en plan bara 5 minuter från jobbet. Kändes dumt då att inte åka förbi och säga hej. Det var en rätt så avslagen match, lagets sista hemmamatch och det gällde ingenting. Satt och pratade med en gammal domarkollega och jag tänkte tillbaka på alla matcher vi varit ute och dömt tillsammans. Saknar den tiden, att få döma division fem och att få döma i team.

Så när jag kom hem tog jag direkt tag i min träning. Bäst att inte sjunka ner för djupt i soffan tänkte jag. Styrka och explosivitet fick det bli, 30*30 sekunder och så fyra varv. Konstaterade att jag blivit starkare, orkar repetitioner på flera av övningarna. (Bilden med övningarna är från en helt annan dag). Konstigt vore annat med tanke på att jag kört det här passet minst en gång i veckan under hela september. Jag vill verkligen springa löptest nästa år med en helt annan form. Hårt jobb är det enda som kommer ta mig dit och jag är på god väg. Måtte jag bara få vara hel!

Nu ska jag sätta mig och svara på alla kommentarer som ramlat in de senaste dagarna. Önskar dig som kikar in här en fin fredagskväll.


Uppdaterat: Jag är visst helt dagvill. Det är ju lördag idag vilket BP upplyste mig om….

Solglitter runt stora älgsjön

Äntligen har jag fått till en långvandring igen tillsammans med Rickard. Idag styrde vi kosan till Norrköping och rundan runt älgsjön. GPS:en styrde oss förbi Villa Fridhem. Såg ut som ett väldigt trevligt ställe för lite rekreation. Eller vad säger du? Se nedan:

Vi fortsatte på den här vägen en bit och kom sedan till en grusväg där det var förbud mot fordonstrafik. Vi fick vända och ta en annan väg. Ett tag kändes det som att vi aldrig skulle hitta startplatsen: hjälmarsösjö. Man kan också välja att starta vid lilla älgsjön. Rundan beskrivs som lättvandrad och det håller jag med om.

Till slut kom vi fram och kunde starta vandringen. Vi valde att följa stigen upp i skogen. Det var tallar och mossa och väldigt lättvandrat. Ett tag funderade vi på att vända och ta en annan vandringsled istället. Tallar och mossa är inte riktigt det jag är ute efter när jag är ute och går. Jag vill ha solglitter i vattnet och vackra vyer. Till slut skulle jag få just det så jag är glad att vi inte vände.

Efter dryga tre kilometer var vi framme vid lilla älgsjön och äntligen kändes det värt det att vi inte vände.

Fick också syn på en huggis. Mitt på vägen höll ormen till men ringlade sig snabbt iväg när den hörde oss komma. På bilderna syns inte sicksackmönstret så väl men att det var en huggorm såg vi utan någon tvekan.

Sista biten var grusväg precis vid vattnet. Så vackert och jag är så nöjd. Vi avslutade vår tripp med att äta lunch på McDonalds. Hittade för övrigt en liten trattkantarell som fick stå kvar, två karl-johansvampar och en kantarell som inte fick stå kvar. Ska rensa svamparna nu och kanske göra en svamptoast till kvällen.

Fem en fredag vecka 39: Bildligt

Godmorgon!

Jag tänkte skriva några rader så här på morgonkvisten. Vi börjar väl med Elisas fem en fredag. Temat är bildligt. Tyckte det var lite kul att fundera på min vardag i bilder.

  1. Om din vecka var en boktitel, vilken skulle den heta? ”Starkare för varje steg”.
  2. Om du skulle måla en tavla baserat på din vecka, vilka färger skulle du använda? Gult som får symbolisera solen, grönt för skogspromenaden
  3. Om din nuvarande energi var ett fordon, vilket skulle det vara? En traktor. Känner mig trött men när jag är ute i skogen, då är jag en porsche. Förutom när jag ska fota svampar. En traktorporsche. 😛
  4. Om ditt sociala liv var ett djur, vilket skulle det vara? En katt som är social när den vill.
  5. Om livet var en stig, var befinner du dig just nu: i en uppförsbacke, nedförsbacke eller på en raksträcka? Mest raksträcka. Det tuffar på med sina små kullar och nerförslut.

Min fredag har hittills bjudit på en tripp till verkstan. Agda behöver nytt luftfilter. Jag konstaterade också att det nu är dags att börja använda vantar på morgonen. Det var riktigt kallt att skrapa rutorna på bilen. Dagens klädval blev rosa tights. Vet du att rosa har alltid varit min favoritfärg. När jag var liten så frågade mamma mig om färg. Svaret var ”josa”.

Min dag

Gjort: Vaknade av väckarklockan och fattade först inte varför den ringde. Sen kom jag på att jag lovat väcka I. Jag har också roat mig med att sträckkolla på Sagan om ringen. Igen…. Fick också rycka in och ta ett extrapass på jobbet.

Fundering: Något så viktigt som grå hamnarna i Sagan om ringen. Frodo och Bilbo åker dit i slutet på trilogin. Var hamnar de då egentligen. Dör de eller hamnar de på en annan plats där de får evigt liv? Frågade ChatGPT och fick ett svar på frågan, hehe.

Lunch: Jag lagade till fisk med äggsås och kokt potatis. Det är så gott och det blev lite kvar som jag kunde ta med mig till matlåda ikväll.

Väder: Det har varit strålande sol och dryga 17 grader. Som jag längtade ut!

Något som provocerade mig: Tanken att autism ”bara” skulle vara något medicinskt hittepå. Det är en förolämpning mot alla föräldrar som kämpar för att göra det så bra som möjligt för sina barn med olika svårigheter.

Dagens enda bild: Blev denna som jag tog när jag gick från bilen till jobbet.

En svampig promenad

Jag är så sugen på att gå en riktig lång runda på Östgötaleden. Just idag passade det lite dåligt. Jag fick nöja mig med skogen här där jag bor. Vädret bjöd verkligen upp. Visserligen stark blåst men i skogen var det lä och faktiskt ganska varmt. När jag gick där i spåret funderade jag över hur mycket svamp det egentligen finns. Uppenbarligen massor. Jag kände igen lite olika soppar, hittade en maskäten karljohan bland annat.

En champinjon kanske var min första tanke. Men sen när jag kom närmre såg jag att det var en golfboll. Undrar hur den hamnat där. Lite udda måste jag säga med en golfboll mitt i skogen.

Prioriteringar

Nu när jag sitter här och skriver dessa rader har jag precis tränat och ätit mat tillsammans med barnen. Det blev något så enkelt som falukorv och makaroner. Rickard är på styrelsemöte med domarklubben. Vi satt och pratade om lite allt möjligt. A berättade bland annat om en skoluppgift de hade idag. Man skulle rita en bild och temat var lycka. Om jag skulle rita en bild på vad som är lycka för mig skulle jag rita en bild med sol, skog och vatten. Typ som när vi var i Tiveden i våras. Jag skulle också rita alla personer som är viktiga för mig, familj/vänner och så pilates/stretch/fotbollsdömande som också skulle få vara med på ett hörn.

Appropå sol så har det har varit fantastiskt vackert väder idag! När jag åkte hem velade jag mellan att lägga min energi på en skogspromenad eller ett styrke- och explosivitetspass. Jag har haft två intensiva dagar på jobbet och dessutom sovit dåligt så energin var verkligen inte på topp. Men jag behövde röra på mig. Så valet föll på styrka och explosivitet. Just idag kände jag att det var rätt prioritering att göra. Nu har jag tre lediga dagar framför mig då jag förhoppningsvis kan få sol på nosen. Och lite vila.

Utöver styrka och explosivitet la jag till några övningar med fokus specifikt på höfter och rumpa. Clamshells och så en övning där jag kickar upp benet så högt jag kan, ritar sedan en båge genom att sänka benet både bakåt och framåt. Det tog bra precis där jag behövde. Nu har jag faktiskt fått energi och känner mig inte alls lika trött.

På allsvensk fotboll

Kikar in sent ikväll. Jag har jobbat och när jag kom hem åt jag lite och sedan var det dags att åka iväg för att titta på allsvensk fotboll tillsammans med domarklubben. Matchen vi såg var IFK Norrköping mot AIK. Det blev en tuff match där Norrköping som verkligen var tvungna att vinna till slut vann med tre bollar. Tidigare i höstas fick domarklubben träffa en av de allsvenska assisterande domarna. Daniel som han heter var assisterande 2. AIK skulle ha fått en spelare utvisad då spelaren sparkade till en Norrköpingsspelare i ansiktet. Tänkte direkt rött kort när det hände men domaren tog bara varning. Det kan jag faktiskt inte förstå. Uppenbarligen inte Jonas Ericsson heller som tyckte till om situationen på SVT Sport. Han kan inte heller förstå varför det inte blir utvisning.

Kompisen J satt i publiken på ett helt annat ställe. Var sitter du någonstans undrade han. Tja, i det där havet av svarta jackor lär du hitta mig sa jag. Och mycket riktigt. I min rosa jacka syns jag överallt.

Som du kan se så ”respekterades” förbudet mot pyroteknik. Regler är givetvis till för att följas men jag måste erkänna att jag personligen inte upplever bengaler som något störande inslag. Tvärtom kan jag tycka att de ibland bidrar till en särskild stämning och en lite mer dramatisk inramning av matchen.

Dock så funderar jag över hur så många lyckas smuggla in pyroteknik. Det är visitering och om man har väska med sig kontrolleras den noggrant. Å andra sidan noterade jag att alla faktiskt inte visiteras. Undrar vad som avgör….