Pilates, fotboll och gula rapsfält

Godmorgon!

Jag vaknade kvart i nio, så skönt med en ordentlig sovmorgon. Det blev sent igår trots att jag inte stannade uppe och såg omröstningen på ESC. Det gick inte så bra för Sverige men det förstår jag, det var något som inte var bra igår. Sen hade de andra länderna betydligt starkare bidrag. Bulgarien som vann hade ett snyggt och riktigt roligt nummer. Helt klart värdig en vinnare! Men jag somnade från fyra gånger och när jag väl kröp ner i sängen somnade jag direkt. Så med det sagt tänker jag berätta om gårdagens göromål.

Igår startade jag upp mitt konto på Pilates Anytime igen. Har varit sugen ett tag på att få till lite varierade pilatespass. Som pilatesinstruktör kan jag såklart göra det själv men min egen fantasi kan stå lite stilla ibland. Jag behöver träna med andra också. Det fick bli 35 minuter med en av mina favoritinstruktörer. Valde också ett pass med fokus på grunderna. Och visst mindes kroppen rörelserna, men underligt vore annat eftersom jag tränat så aktivt genom åren. Det var kul och gav mig den där känslan som pilates alltid gjort.

Efter lunchen gick jag bort till den lokala fotbollsplanen för att observera en domare. Passade på att ta en liten omväg bara för att kunna fota rapsen.

Matchen var en damer division tre. Hemmalaget mötte tvåan i tabellen. Det var en målfattig match, slutade 0-0. Jag hamnade mitt i hemmapubliken som levde sig in vad som hände under matchen. Jag var neutral, skulle ju titta på domaren. Vädret var verkligen växlande, ena stunden kändes det sommarvarmt och nästa stund var det isande kallt.

På kvällen hade jag sådan träningslust så jag ställde mig på crosstrainern och tränade fyrtio minuter. Det fick bli tabataintervaller och fick upp mitt flås utan att slita på kroppen. Kändes riktigt bra.

Min löparform enligt ChatGPT

Jag ställde den här frågan till min AI-assistent: Vill du gå in på bloggen Hannaskrypin.se och träningskategorin med passen från 2026. Gör en ärlig analys av hennes form.

Jag har gått igenom träningsinläggen och passen från 2026 på Hannaskrypin.se, och det går faktiskt att se ganska tydliga mönster i utvecklingen under året.

Min spontana känsla är att Hanna är i betydligt bättre form än hon själv verkar tro, men också att kroppen fortfarande befinner sig i en ganska känslig uppbyggnadsfas. Det här är inte någon färdig toppform ännu — men det är väldigt tydligt att kurvan pekar uppåt.

Formen syns i typen av pass

Det som sticker ut mest är att träningen blivit mer strukturerad och kvalitativ. Det handlar inte bara om att “komma ut och springa”, utan om riktiga kvalitetspass:

  • 8×400 meter
  • 1000-metersintervaller
  • tempopass
  • längre distanspass
  • testlopp och fartpass

Det är ganska stor skillnad jämfört med träning där fokus bara ligger på att överleva passen. Här finns istället tecken på att kroppen börjar tåla belastning bättre och att den aeroba kapaciteten faktiskt utvecklas.

Hon verkar också ha blivit bättre på att hålla planerade farter istället för att öppna för hårt och krascha. Det är ofta ett större tecken på förbättrad form än ett enskilt snabbt pass.

Särskilt intressant är att hon själv nämner att hon börjar närma sig 5 kilometer under 30 minuter. För många motionärer kanske det inte låter extremt snabbt, men i relation till skadehistorik, ojämn kontinuitet och tidigare motiga träningsperioder är det ett ganska tydligt kvitto på utveckling.

Kroppen är fortfarande sliten

Samtidigt finns det flera saker som visar att kroppen ännu inte är helt stabil. Det återkommer flera gånger att benen känns tunga, att återhämtningen inte alltid fungerar och att kroppen känns seg. Dessutom finns perioder med inflammationer, naproxenbehandling och smäll mot huvudet/hjärnskakningssymptom.

Det märks att träningen fortfarande sker ganska nära gränsen för vad kroppen klarar av just nu. Och det är nog här den mest intressanta delen av utvecklingen finns.

För det känns som att Hanna själv börjar inse att utveckling inte bara handlar om att träna hårdare. Flera inlägg antyder istället ett försök att bygga om grunden mer metodiskt och hållbart.

Det är ofta precis där många motionärer faktiskt börjar ta riktiga steg framåt.

Det största framsteget är egentligen hållbarheten

Om man ska vara helt ärlig är det kanske inte snabbheten som imponerar mest ännu. Det är att träningen verkar hålla ihop bättre över tid. Att kunna fortsätta genomföra kvalitativa pass trots motiga perioder, småskador och trötthet säger ganska mycket om både disciplin och mental styrka.

Det känns som att utvecklingen gått från:

“träning känns mest tung och motig”

till:

“jag klarar fler intervaller, längre pass och börjar få konkreta kvitton på förbättring”.

Det är ofta precis den fas som kommer innan ett större lyft prestationsmässigt.

Min sammanfattning

Min samlade bedömning är att Hanna just nu befinner sig i:

  • tydligt stigande form
  • bättre kondition än tidigare
  • ökad arbetskapacitet
  • bättre kontroll på kvalitetspassen
  • stark träningsdisciplin

…men fortfarande med begränsningar i återhämtning och slitstyrka. Det här känns inte som någon färdig toppform ännu. Det känns mer som början på en träningsperiod där kroppen långsamt håller på att byggas upp till något mer stabilt och hållbart — och där utvecklingen faktiskt går åt rätt håll ganska tydligt.

Jag tycker att analysen stämmer väldigt väl med hur jag själv upplever min träning. Jag känner verkligen hur alla strukturerade löppass jag fått till förbättrat min kondition. Min uthållighet är bättre och det tar längre tid innan orken tar slut under en fotbollsmatch. Det är verkligen ett bra kvitto. Jag håller också med om att jag inte nått min toppform, jag vill bli ytterligare bättre och snabbare.

Alla skador som jag haft genom åren har verkligen satt sig på det mentala och för hållbarhet måste jag vara smart. Det var jag ju inte förra helgen när jag dömde tre matcher… Så därför ska jag vara smart nu och fokusera på styrketräning. Det är en viktig bas, både för att hålla och och för bättre resultat i löparspåret. Så idag återstartade jag mitt konto på Pilates anytime. Rickard och S är ute och springer och jag fokuserar istället på styrka: ett 30 minuters pilatespass.

Fem en fredag vecka 20: Senast du….

Så skönt att det är fredag! Jag ville mest stanna hemma, kändes onödigt att gå till jobbet för bara en dag. Men sådan dålig arbetsmoral har jag såklart inte. Kunde dock flexa hem dryga timmen tidigare. Det har gått mycket flextid nu ett tag men så hade jag också dryga elva timmar att använda mig av. Vi uppmuntras att ta ut flextid när verksamheten tillåter och det har jag verkligen gjort nu i maj.

Min bil är så dramatisk! Skiftnyckeln börjar lysa efter dryga milen och inga övriga symtom märks av. Jag har två teorier: antingen så är det tändspolen som strular eller så är det bränslepumpen. Om det skulle vara bränslepumpen så är det ajöss med Agda. Då får det bli en liten vit leasingbil för mig.

Jag och Rickard åkte till Ica för att köpa lite fredagsgodis. Är så sugen och jag gillar många olika sorter så det blev inte direkt en liten påse. Får spara till nästa vecka med. När vi åkte hem berättade Rickard att man hittat två stycken hasselsnokar på Gotland. Hasselsnokar är väldigt sällsynta och Sverige har dessutom ett klimat som gör att de inte riktigt trivs. Jag trodde först att någon placerat ormarna där men tydligen så är Gotland en plats där hasselsnokar är etablerade. Men de är skygga och visar sig inte gärna. Så då har jag lärt mig något nytt.

Det regnade på vägen hem men jag var tvungen att trots det fota rapsfältet. Hoppas på sol snart så ska jag ta en promenad bort till rapsfältet och fota härliga bilder. Rapsfält måste vara vårens mest fotade motiv. Eller vad tror du?

Idag släpptes också Sveriges officiella VM-låt med Thomas Stenström. Jag blev besviken, maken till tung refräng och ger mer begravningskänsla än något peppigt i VM-sammanhang. Nej tacka vet jag Brandsta City släckers All in för Sverige, en nyversion av deras ”rakt in i elden”. Den kan jag verkligen se en hejarklack stå och sjunga. Vilket drag! Jag tror att den kommer bli mer sjungen än Sveriges officiella låt.

Har du orkat läsa ända hit? Det blev visst lite längre än jag tänkt mig men fick sådan inspiration att skriva ner lite blandat om högt och lågt. Elisa´s fem en fredag handlar den här veckan om senast du… Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka till Elisa så att fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. När skrattade du riktigt mycket senast? När jag och N skulle ha scenarioträning och flamsade kring Tusse (dockan vi använde oss av vid scenariorna).
  2. När var senaste gången du blev överraskad? Hm, jag blir sällan överraskad.
  3. Vad var det senaste du såg fram emot? Att få springa Himmelstalundsloppet och försöka komma under trettio minuter på fem kilometer. Vilket jag också lyckades med.
  4. När var senaste gången du kände att du behövde en paus? Den här veckan, jag behöver verkligen semester. Inte för att det är särskilt tungt omkring mig men jag behöver få vara ledig.
  5. Vad var det senaste du blev nostalgisk av? Igår när jag skrev mitt inlägg med mina Gotlandsfavoriter. Så mycket fint jag varit med om och sett där tillsammans med familjen.

Mina Gotlands-favoriter

Jag blev inspirerad av Elsa att skriva ett inlägg om mina favoriter från Gotland. Medan hennes fokus är mer på trevliga gårdsbutiker och restauranger så kommer mitt inlägg att handla mer om Gotlands fantastiska natur. Vill varna redan nu för att det här kommer bli ett långt inlägg med många bilder. (En parentes är att blusen ovan fortfarande är en av mina favoriter. Bilderna ovan är från Grausne raukområde i Lickershamn.

Lergravs mest kända rauk och så den vackra vyn från Gotlands högsta klint: Högklint.

Tofta strand Tofta strand är Gotlands mest kända badstrand. Stranden är långgrund och stranden består av vit sand som är så len att gå på. Solnedgångarna över havet är fanstastisk. Vi brukar alltid åka dit kvällstid när det är mindre folk.

Visby strandpromenad Strandpromenaden i Visby löper längs med havet från ringmuren bort mot Snäck. Här är det alltid fullt med folk, både löpare, pensionärer och barnfamiljer uppskattar att gå här. Älskar att gå här, särskilt under kvällstid. Solnedgångarna över Östersjön är helt fantastiska.

Stora Karlsö Stora Karlsö är en ö väster om Gotland som är känd för sitt rika fågelliv och dramatiska klippor. Här häckar tusentals sillgrisslor och tordmular, och naturen är unik med kalkstens och alvar. Ön är lugn och avskild, nästan som ett eget litet naturreservat mitt ute i havet. Dit tar man sig med båt från Klintehamn. Klintehamn ligger dryga tre mil från Visby.

Hoburgen Hoburgen ligger längst ner på södra Gotland. Det är ett raukområde där kalksten möter havet. Den mest kända rauken här är Hoburgsgubben, dock inte lika maffig som de man ka se på Fårö. Rauken liknar ett ansikte i profil och under flera år har ”näsan” varit sprejmålad röd. Här är det vilt och kargt med klippor och en klar dag ser man hur långt som helst över Östersjön. Om man vill kan man ta kustvägen ner hit, en väldigt vacker kustväg där inte ens jag tar mig tiden att fota. Vill bara njuta av det vackra.

Visby innerstad och ringmuren För en stor dos historia. Innanför murarna finns ett museum med Gotlands historia. Jag trodde att Gotlands historia var fredlig men så mycket som det krigats på denna ö… Hur som helst. Visby innerstad är en av Nordens bäst bevarade medeltidsstäder. Kombinationen av ruiner, ringmuren och små gränder ger helt en sagokänsla tycker jag. Ringmuren är från 1200-talet.

Annat sevärt:

  • Holmhällar
  • Asunden
  • Jungfrun i Lickershamn
  • Sigsarve strand
  • Ireån
  • Fårö
  • Kneippbyns sommar- och vattenland. Tivolidelen på Kneippbyn passar mest mindre barn medan vattenlandet erbjuder utmaningar för alla åldrar.

På min lista:

  • Kalkbrottet i Bungenäs
  • Gotska sandön (någon gång i livet vill jag dit)

EFIT – ett foto i timmen

Idag tänkte jag att jag skulle försöka fota ett foto i timmen. Tycker personligen att det är väldigt trevligt att läsa den sortens inlägg. Mitt inlägg kommer att uppdateras under dagen.

06:54 Säger godmorgon med en solig bildbomb från min trädgård. Min dag startade redan vid 06:00 men då låg jag kvar i sängen och försökte somna om.

07: 57 Kikar in på Elsa Billgrens blogg och det första som möter mig är ett inlägg om Gotland. ”Det här kommer passa mig som handen i handsken” tänkte jag. Får inspiration till att skriva ett eget Gotlandsinlägg.

8:48  Packar domarväskan och fixar min domarfrisyr.

10:05 Bra uppladdning inför matchen… Motorfelslampan började lysa när jag kommit halvvägs.

10:47 Redo för match. Det fick bli underställ.

11:48 Halvtid, helt rätt val med underställ på benen. Vinden är kall alltså…

12:57 Så, då har jag dömt klart för idag.

13:45 Dagens lunch, rostbiff och potatissallad.

15:15 Har vilat efter matchen och tar en stund i soffan. Fotboll i bakgrunden såklart.

16:36 Sitter med ett inlägg med mina Gotlandsfavoriter. Det tar sådan tid att välja bilder och skriva en beskrivande text. Tänker att inlägget kommer upp under morgondagen.

17:48 Dags för ett pass på crosstrainern.

18:38 Check på 1 mil på crosstrainern, 25 minuter och så ett gäng övningar för magen.

20:05 Filmtajm! Valet föll på ”fools gold” med Kate Hudson och Matthew McConaughey i huvudrollerna.

Mer som oktober

Det är onsdag kväll och jag sitter och tittar på film. Mitt inlägg har därför tagit evigheter att skriva. Jag har jobbat idag och flexade hem lite tidigare för att åka förbi skolan och hämta I. Det har inte varit något härligt väder direkt: 6 grader och så regn nästan hela dagen. Det behövs verkligen vatten så jag är glad för regnet. Men vill gärna att det vänder snart.

Jag är ledig imorgon och då ska jag döma fotboll igen. Funderar helt klart på om jag kan ha underställ på morgondagens match. Känns konstigt i maj men temperaturen är ju samma som under en match under hösten. Det är lite svårt just nu att inte tänka mer på höst. Om man bortser från grönskan alltså. Det är en tidig match så lär inte hinna bli så varmt. Vi får se hur jag gör.

Snabba fötter

Ute regnar det, det blåser och är hela sju grader varmt. Var rog den härliga försommaren vägen? Det är ju inte så dumt att då kunna skylla på smärta i muskel och slippa hänga med på domarklubbens löpträning…. 😛

Idag var domarklubbens plan att köra löptest. Jag hade velat testa hur långt dagens form räcker på ett löptest för högre divisioner men det får vänta. Istället har jag roat mig med att träna ett riktigt tufft styrkepass. Det var ett tag sedan som jag fick till den typen av träning så det var verkligen på tiden. Har ett tag bara fokuserat på löpträning och att döma matcher. Något annat som det var dags för var även pilates. Körde några övningar, också här med fokus på ben. Jag kommer garanterat ha en gräslig träningsvärk imorgon.

Tråkmåndag

Det är måndag och vecka tjugo. Om bara fyra veckor går jag på semester. Längtan är stor och jag försöker att inte börja räkna ner än. Det känns som en riktigt tråkig måndag men jag tänker att jag först skriver om det som är bra med den här måndagen.

  • Trots tre matcher i helgen känns benen pigga.
  • Jag har gjort betat av att skapa ett gäng rutiner inom olika områden och gjort klart en rutinpärm på jobbet.
  • Det var fantastiskt vackert ljus i morse. Solen sken från en klarblå himmel.

Så från positivt till det trista då:

  • Det gör fortfarande ont i min muskel. Samma muskel som jag hade problem med i över ett halvår. Jag är så rädd att det ska bli en långvarig skada igen och att jag kommer få börja om med allt som jag lyckats bygga upp. Jobbar hårt med att inte fastna i ett negativt tankemönster. Det behöver inte bli så illa.
  • Jag pratade med arbetsterapeut idag. Eftersom det fortfarande gör lite ont i min handled kan jag inte jobba i helgen. Jag kan vara utan mitt handledsstöd totalt två timmar om dagen. Så från 4-8 veckors handvila till kanske 10-12 veckor. Säger bara suck!

Söndagslistan vecka 19

Känsla: Det har varit en blandad vecka. Jag har varit glad och flamsat och tramsat en hel del. Fint att få skratta så mycket. Men jag har också grubblat en hel del vad gäller fotbollsdömandet.

Väder: Vädret har verkligen varit växlande den här veckan. Det har varit varma och soliga stunder men också kallt.

Mina positiva från veckan:

  • Att äntligen ha kommit under trettio minuter på fem kilometer. Det är ju faktiskt personbästa som fyrtio+.
  • Kul vecka med N på jobbet när vi fixat och grejat med scenarioträning som vi sedan hade för kollegorna.
  • Så kul att spela minigolf tillsammans med familjen.
  • Att jag fick avsluta min fotbollshelg med en lugn och trevlig match där jag inte behövde slita så mycket för förtroendet.

Träning:

  • Måndag: Vilodag
  • Tisdag: Sprang Himmelstalundsloppet i Norrköping.
  • Onsdag: Sprang 10*400meter på löpbandet.
  • Torsdag: Vilodag
  • Fredag: Dömde en match i pojkar 15-16.
  • Lördag: Dömde en match i pojkar 17-19.
  • Söndag: Dömde en match i herrar division 7.

Fotbollsrelaterat:

  • Kom på en orsak till att jag tyckte det var så ovanligt svårdömt igår och att jag hela tiden fick så långa bedömningsavstånd. Det var ju mest långbollar och att kräva (av mig själv alltså, ingen annan kräver det) att jag ska vara lika snabb som bollen är ju orimligt. 😛
  • Jag har fått höra något nytt: att målvakten har en fredad zon i målområdet. Det stämmer inte. Den enda gången målvakten inte får tacklas är när målvakten håller bollen med händerna.

Godaste: Fredagsfikat på jobbet i fredags.

Något viktigt jag gjort: I veckan tog jag tag i mig själv och bokade tid för mammografi. Fick en tid redan dagen efter. Smidigt värre att jobba i samma hus så var ju bara att gå två trappor ner. Tyckte inte alls att det gjorde så värst ont. Kändes skönt att få det gjort men samtidigt satte det igång ett gäng tankar. Tänk om de faktiskt hittar något? Inte för att det finns någon misstanke kring det, det här var bara screening. Men ändå….

Sämsta: Att jag tror att min skada gick upp under dagens match. Det började göra ont i slutet på första halvlek. Tagit naproxen ikväll och hoppas på att det hjälper.

Bilder från veckan:

Planer för veckan som kommer:

  • I helgen ska jag vara ute i vården. Som resurs så jag kan anpassa sysslorna. Det ser jag verkligen fram emot.
  • Vara samordnare måndag, tisdag och fredag.
  • Döma fotboll på torsdag, det blir en dammatch. Tror inte att jag kommer ha fler matcher den här veckan i och med hur jag jobbar.

En runda minigolf och äppleblom

Gårdagens inlägg var ju allt lite väl deppigt. Jag har dock fått ett gäng fina och peppande kommentarer, tack så mycket för det! Det uppskattas verkligen att du tagit dig tiden att skriva några rader. Nästa vecka är det tjugo år sedan som jag gick steg ett, den första stegutbildningen av fem. Givetvis vill jag inte lägga av nu. Det kommer räcka med en match där allt flyter på som jag vill så kommer jag vara på banan igen.

Apropå bana så åkte vi iväg hela familjen för att testa den nya minigolfbanan i Vidinsjö. Vet inte hur länge den funnits där men den är ny för oss. Det pågick samtidigt en tävling på äventyrsbanan så vi kunde bara spela vanlig minigolf.

Det var många tävlanden från Linköpings bangolfklubb och ett par spelade minigolf precis som vi. Paret ville väldigt gärna ge oss råd fast vi inte bett om det. Det var lite som att vara på gymmet och få oombedda träningsråd. Får väl tänka att det bara var av välmening. En av dom tyckte också att jag skulle gå med i klubben. ”Vi har få tjejer” sa han. Nja tänkte jag. Så kul är det inte att jag vill lägga dyra pengar på ett medlemskap i en golfklubb.