Spring lilla undersköterska

I morse tänkte jag på att nu kommer den där tiden när det är mörkt när jag åker till jobbet på morgonen. Hösten är här på riktigt och nu kommer den där välbekanta känslan av höstdepp. Nu kommer det bara bli mörkare och mörkare. Lägg till lite kyla på det med…

Spring lilla undersköterska, spring lite till.

Det har på ett sätt varit ett riktigt tungt år. Region Östergötlands varsel av medarbetare har satt tonen på måendet. Inte direkt men definitivt indirekt. Oro för egen del och oro för kollegornas del. Ingen politiker verkar fatta att när personal försvinner från golvet behöver den klick som blir kvar jobba hårdare. För det blir inte direkt färre patienter. Tvärtom så är trycket högt och inte nog med att patienterna är sjuka och behöver mycket medicinsk hjälp så behöver de också omvårdnad. Ofta med allt.

Varslet är klart, i slutändan så blir det ungefär 235 personer av 900 som kommer bli uppsagda. Resterande av dom 900 som regionen varslade har valt att sluta själva. Så på totalen är det fortfarande 900 medarbetare som regionen kommer minska med. Tanken är att det inte ska påverka vårdplatserna men jag har svårt att se hur platserna inte skulle påverkas. Jag är fortfarande av den uppfattningen att vi behöver vara fler, inte färre.

Söndagslistan vecka 40

Känsla: Känns något uttjatat att skriva om min trötthet men jag är trött. Jag fattar verkligen inte hur jag orkade plugga femtio procent och samtidigt jobba heltid. Nu jobbar jag ”bara” och energin är låg emellanåt.

Väder: Soligt och vackert men det är kallt. Härom morgonen var jag tvungen att skrapa rutorna på bilen.

Träning: Jag är så glad över att jag fått till två pass med pilates och rörlighet. Kroppen blir glad och själen blir glad. Mer av den varan tack! Har varit i valet och kvalet om jag ska säga upp mitt medlemsskap på pilatesanytime eftersom jag inte använt det men om jag håller i med två pass i veckan kommer det ändå vara värt kostnaden. Pilates gör verkligen skillnaden för kroppen.

  • Måndag: Vila
  • Tisdag: Blev ett misslyckat löppass på grund av att jag fick så ont i magen.
  • Onsdag: Sprang backintervaller och tränade tjugo minuter pilates.
  • Torsdag: Jag körde 45 minuter på crosstrainern och kom 18 kilometer.
  • Fredag: Vila.
  • Lördag: Jag dömde match, en flickor 15 där jag fokuserade på att försöka få till bra löpvägar. Tänkte jag skulle passa på att fokusera på just löpningen eftersom jag tänkte att det skulle bli en rätt så snäll och lugn match. Efter matchen så körde jag minuters stretch och rörlighet. Det var skönt att sträcka ut på mattan.
  • Söndag: 45 minuter på crosstrainern och så rörlighet. Den här gången efter mitt eget huvud.

Sämsta: Jag har en tand som har gått sönder. Igår när jag åt mitt lördagssnask så kände jag hur det lossnade en bit till.

Knäppaste: Att jag streamat julfilmer på netflix. Dessa har jag sett:

  • Catering christmas
  • B & B Merry
  • I´m glad it´s christmas
  • Christmas at the Drive In
  • A merry christmas wish

Om man gillar filmer där man vet redan från början vad som ska ske så var de gulliga och sevärda.

Veckans stories från instagram: Om du vill följa mig på instagram heter jag @hannafialotta. Men jag är mer aktiv här på bloggen.

Mina positiva från veckan:

  • haft en väldigt bra träningsvecka där jag känner att fysiken långsamt blir bättre.
  • härligt att vara igång med min pilatesträning igen.

Fotboll och stretch

Idag har jag varit ute i solen och dömt fotboll. Det tog hela sex minuter att cykla till fotbollsplan. 😛 Eftersom jag hade på känn att det skulle bli en lugn match så hade jag planen klar: fokusera på löpningen och löpvägar. Tycker det gick enligt plan som helhet, men fotbollsplanen var tung att springa på.

När jag kom hem så letade jag upp ett pilatesprogram med fokus på rörlighet för ”löparmusklerna”. Var så skönt att sträcka ut kroppen. Jag blev så glad att jag kunde göra ”nerrullningar” med benen raka utan att få ont. Det peppar mig att fortsätta kämpa för att bygga upp rörligheten i kroppen igen. Tycker redan att jag känner skillnad i kroppen efter veckans två pass med fokus på rörlighet.

Fem en fredag vecka 40: Hälften vunnet

Det var riktigt kallt imorse när jag åkte från jobbet. Jag var glad över att jag hade ett par vantar som låg kvar i väskan från när jag och Rickard var på fotboll i förrgår. Nu är det höst på riktigt och jag behövde skrapa rutorna fria från frost. Efter den långa sommaren som till slut blev borde jag vara redo för kyla men nej, det blir jag nog aldrig.

Elisa vill i den här veckans fem en fredag att vi ska avslöja alla våra halvt avklarade projekt. Jag har inte så många skulle det visa sig.

  1. Vilken bok ligger halvt utläst? Jag har ingen bok som jag påbörjat. Däremot har jag minst fem böcker som väntar på att jag ska börja läsa.
  2. Vad har du endast gjort halvdant i veckan? Just den här veckan har jag faktiskt inga halvdana projekt som ligger.
  3. Tar du den stora eller lilla halvan när du delat något ätligt med någon? Jag frågar vilken bit den andra personen vill ha. Om den vill ha den stora så tar jag den lilla och tvärtom.
  4. Vad är du halvfärdig med? Tycker det är lite samma fråga som fråga två.
  5. Om du kunde spara hälften av din inkomst, vad skulle du göra med pengarna? Jag skulle gå en vidareutbildning inom pilates, köpa en reformer och sedan starta upp min pilatesstudio. Jag må älska mitt jobb men jag älskar också pilates. Egentligen. Kan ibland bli grön av avund när jag tänker på dom som lyckats starta upp sin studio och sedan leva på pilates.

Aktiv vila

Jag är mellan två nätter och tycker alltid att det är svårt att springa med dom förutsättningarna. Men att köra ett lugnt pass utan krav på crosstrainern fungerar alldeles utmärkt. På dryga 45 minuter så kom jag 18 kilometer och fick upp flåset. Kändes ungefär som en längre promenad. Efter kilometerna på crosstrainern fick det även bli lite rörlighetsträning också. Kändes skönt för kroppen.

Kroppen minns känslan

Jag försökte få till ett bra löppass igår men hade väldigt ont i magen så fick avbryta efter ungefär en kilometer. Det tog jag igen idag med råge. Nu i oktober är planen att vi ska springa höstfemman igen. Ett galet backigt lopp. Så för att inte chocka kroppen är det en del fokus på backintervaller. Det har jag sprungit idag. Tyckte jag kände mig stark så efter 5*200 meter i fem minuter/kilometer och 5% lutning höjde jag hastigheten och körde fem till i 4,36min/km. Först då kände jag att jag fick upp flåset ordentligt. Bra dag eller att träningen börjar ge resultat. Jag tror på båda alternativen.

Efter passet kände jag den där lusten att få sträcka ut kroppen på mattan. Så jag letade upp ett kort pass (20 minuter) på nybörjarnivå. Jag må vara stel och svag men det är så häftigt att känna hur kroppen minns hur det ska kännas och hur glad jag blir av att få utföra min älskade pilatesträning. Även om det under tiden är hur jobbigt som helst.

#Pilatesismytherapy

En influencers vardag

Klockan ringer och det är dags att vattna monsteraväxten. Är inte det den mest ”influenciska” växten nåntro? Skriva godmorgon familjen på instagram och FB får ej glömmas bort. En morgon för en influencer börjar såklart med att solen skiner genom fönstret. Så där perfekt så en annan blir grön av avund. Det handlar om att fånga de perfekta ögonblicken eller iallafall skapa dom med redigering och smarta vinklingar.

När dagen startar är det dags för frukost och det är verkligen ingen simpel måltid för en influencer. Det är en konstform. Det viktigaste är inte vad man äter utan hur det ser ut på bild. Mackan med avokado måste ha den rätta balansen mellan havssalt och chili. Den gröna smoothien ska helst vara så grön att den ser ut att komma från regnskogen. Efter sisådär 57 omtagningar kan mackan äntligen inmundigas medan det funderas över hur den kan beskrivas som ”livsförändrande”.

Efter frukost är det dags att uppdatera bloggen om ”mina bästa hacks för produktiva dagar”. Fast mest handlar det om att stirra på telefonen och låtsas vara produktiv men det gör ju ingenting, eller hur? Så länge det ger content vilket är det viktigaste. Kanske att man också kastar in några bilder på en kalender som aldrig används men som ser snygg ut bredvid datorn…

Efter en effektiv förmiddag är dags för lunch på stan med några andra influencers. Den sortens lunch där alla ska ta den perfekta bilden av maten innan någon sätter tänderna i den. Att välja rätt filter kan ta en hel evighet men vad gör det att lunchen sedan får ätas kall. Huvudsaken är att det perfekta fotot kan läggas upp på instagram. Viktig info om de senaste samarbeterna delas. Är den där produkten verkligen bra eller tycker jag det bara för att jag fick betalt för att säga det? Den viktigaste diskusssionen handlar om vilken app som har de bästa filtren.

Därefter spenderas en svettig timme på gymmet. Eller kanske mest tid läggs på att få till den perfekta gymselfien och inte själva muskelbyggandet i sig….

När kvällen är kommen är det dags för lite avkoppling med netflix. Men vem kan koppla av när det är viktigt att det kommer fram att det där doftljuset som står på bordet är ”alldeles underbart och du bara måååste köpa det….” Det får inte bli för mycket tittande på film för det måste ju postas minst två bilder till på instagram innan läggdags… Sista inlägget för dagen ska givetvis vara något inspirerande och peppande. ”Jag är så glad och tacksam för denna fantastiska dag fylld med möjligheter. Glöm inte att tro på dig själv!”

PS: Bilden i inlägget är skapad hjälp av AI-assistenten här på bloggen. DS.

Oktober för tio år sedan

Idag är det första oktober och jag tänkte att vi ska kika på vad jag gjorde i oktober 2014. Häng med!

  • Jag var coach för damdomarna inom fotbollen. Vi var och såg en landskamp mellan Sverige och Norge i u23 på damsidan.
  • Jag pluggade en kurs på Linnéuniversitetet i Växjö. Fenomen i palliativ vård hette den.
  • Vi var på Busfabriken med barnen några timmar.
  • Sprang Höstfemman och kom på en nionde plats av 24 tjejer.
  • Jag och Rickard hade varit tillsammans i tio år.
  • För tio år sedan bloggade jag mycket mer om kläder. En dag såg jag ut så här: skinnpaj. grå klänning och min sjal med stjärnor på. Skinnpajen och sjalen finns kvar i garderoben.
  • La ut inspirationskollage på bloggen. Den här outfiten skulle jag kunna tänka mig att ha nu också. Hur fint som helst.
  • Jag var på massage av ryggen. Det har jag inte varit på sedan dess.
  • La ut en bild på mig och mamma. Tycker du att vi är lika?
  • Vi hade kaniner. Alicia minns jag att den ena hette men den andra har jag glömt bort namnet på.
  • Dömde en hel del. Både cuper och vanliga matcher.
  • Jag la ner min webshop. Jag har fortfarande mängder med pärlor kvar i gömmorna.