Mina värderingar är röda…..

En vård i kris, vad beror det egentligen på? Min fasta övertygelse är att den kris vi ser nu är ett resultat av politiker som under årens lopp inte levt i verkligheten. Som inte vill satsa på sjuksköterskors arbetsvillkor så de istället väljer att jobba som bemanningspersonal. Om politikerna istället satsat på bra villkor tror jag att man i längden sparat några sköna slantar. Eller politiker som ska effektivisera en verksamhet som till viss del absolut kan göras effektivare. Men som inte kan bli effektivare genom att dra ner på personal. Vi människor blir bara sjukare och sjukare och nu är det ett helt annat klientel som är inlagda på avdelningarna. Det är äldre, skörare och multisjuka patienter som behöver mycket hjälp med både omvårdnad och läkemedel

Inför förra valet så gjorde jag några valbarometrar för att se var jag hamnar rent politiskt. Utifrån det som politikerna lovade vad gällde skola, vård och omsorg så blev jag röd, närmare bestämt socialdemokrat. Hjärtefrågor för mig är nämligen mer resurser till vård, skola och omsorg. Man kan inte spara in pengar på människor och det måste få kosta.

Men! Det röda blocket kommer aldrig få min röst, särskilt inte med Magdalena Andersson som partiledare. Jag är sådan, kan jag inte med partiledaren så kan jag inte rösta på partiet. Oavsett hur bra politiken är. Det som då finns kvar är det blåa blocket med sina skattesänkningar och de satsar alldeles för lite på sjukvården. För mig är det som att välja mellan pest och kolera. Oavsett hur jag skulle välja att göra i nästa val så kommer jag bryta mot mina grundläggande värderingar. Att inte rösta alls, är det verkligen ett alternativ? Nej egentligen inte. Det enda sättet att påverka är att utnyttja sin rösträtt eller gå med i ett parti och försöka göra förändringar där.

Är det jag?

Idag funderar jag över om det fortfarande är jag att tipsa om olika träningsövningar. Är det ens uppskattat och vill jag ens tipsa om träningsövningar? Känns som att min blogg mer och mer utvecklats till att ha annat fokus. Hur upplever du det?

Att eventuellt sluta tipsa om träning är däremot inte samma sak som att sluta skriva om träningspassen jag utför. Idag värmde jag upp och sprang sedan 7*400 meter med dryga minuten mellan varje. Jag valde att förlänga vilan för att orka fler intervaller. Huruvida det hjälpte låter jag vara osagt. Tyckte inte att tempot som jag valde var särskilt tufft egentligen. Men benen tröttnade betydligt snabbare än både huvudet och flåset. Oavsett så blev det ett riktigt bra träningspass!

Färgstarka fem en fredag v 12: Fem

Färgstarka Fredag är Lillasysters bloggtema. Idag bidrar jag med min färgglada räkmacka, min ”nyckelknippa” på jobbet som kanske inte är så färgglad men fruktansvärt gullig med det lilla Gotlandsfåret på. Cheferna fixade även våfflor till oss som fredagsfika, det var väldigt gott och uppskattat. Sylten är ju lite färgglad tycker jag. Jag var resurs på jobbet idag, det var en väldigt lugn dag så jag gjorde ett par utbildningar och bistod med det som behövdes. Efter medarbetarsamtalet med min chef så åkte jag hem. Arton timmar flex har jag skrapat ihop och det kan vara svårt att få ledigt ett helt pass i fall folk blir sjuka så det passade alldeles utmärkt att utnyttja några av timmarna idag. Jag ska fortsätta en stund med mina studier.

Du deltar genom att svara på frågorna i din blogg (eller genom en kommentar om du inte har en blogg). Lämna gärna en kommentar här så jag och andra kan hitta in till dig och läsa dina svar. Kom ihåg att länka till Elisa så fler kan ta del av Fem en fredag.

  1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag? Glatt
  2. Vilka fem ord beskriver planerna för din helg? Ledig, plugga, döma, vila, pilates, familjetid
  3. Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka. Snabb, flitig, ordningssam, kall, trött.
  4. Vilka fem saker ser du i din närhet? mitt minne till kameran, min telefon, ett block med en sida uppslagen som handlar om arytmier, min dator.
  5. Vilket av dina fem sinnen är starkast? Magkänslan, man ska alltid lita på magkänslan. Den är väl inte med bland de fem sinnena men för mig är den starkast.

Helg igen

Godmorgon!

Jag jobbade igår och när jag kom hem från jobbet så satte jag mig med mina studier. Förutom en paus för kvällsmat så satt jag effektivt till klockan nio. Då var jag bra trött. Jag jobbar idag, ska bland annat ha medarbetarsamtal. Igår gick cheferna iväg på ett extrainsatt chefsmöte. Funderar på om vi kommer få lite mer information kring region Östergötlands varsel. Ryktesspridningen är stor och efter första tidens oro försöker jag att ha is i magen och inte oroa mig innan jag verkligen vet hur det blir. Ja, det blir ett kort morgoninlägg idag, önskar dig en fin fredag så skriver jag säkert mer ikväll. 😀

Ett styrkepass

För det här passet kommer du behöva en bänk och en lite lagom jobbig trappa. Värm först upp i 10 minuter. Lugn jogg, fartökningar och några sträckor i ditt max.

  • Rejsa järnet uppför trappan, gå lugnt nerför.
  • Hoppa jämfota uppför.
  • Hoppa på ett ben uppför. Var dock noga med att hoppa lika många skutt på varje ben.

Sumosquat med varianter.

  • 20 vanliga
  • pulsa 16 gånger
  • stå i squatställning och sidoböj 8 gånger på varje sida.
  • vanliga smala knäböj med snabba fötter.

Utfallsteg

  • med foten på bänk. Tio per ben.
  • utfallsteg med hopp
  • variera med att gå framåt med benet eller bakåt.

Armhävningar mot en bänk är lite lättare. Du har inte lika mycket tyngdkraft att jobba mot. Jag gjorde tio. 3Just det, sidosteg med benkick åt sidan är bra.

Tankar kring skolan

Jag vill inte sitta på tentan 26:e april med samma känslan som jag skrev förra terminens tenta. Då satt jag mest med känslan av att jag inte har fattat någonting alls. Den känslan vill jag inte ha den här gången. Så jag repeterar och läser på, tappar fokus och läser igen. Tänker att lite här och där är bättre än inget alls. Idag har det varit en bra dag. Jag har läst mycket och jag har fått en hel del gjort i mitt examensarbete.

Jag vill inte ha en kompetens på pappret där jag inte lärt mig något. Jag vill inte bli en specialist som gör tillräckligt för uppgifterna och tillräckligt för att få godkänt på tentan. Hur mycket har jag då lärt mig? Tycker det påminner lite om när jag gick i skolan som barn och läste enbart för proven och inte för livet. Så vill jag, lära mig för livet! Jag vill ha kunskap och kompetens som håller.

Jag vill vara en specialist som kan omsätta det jag lärt mig teoretiskt till praktisk handling. Jag vill vara en specialist som kan dela med mig av det jag lärt mig och lära ut till andra.

Jag går inte utbildningen för att kunna casha ut mer pengar. Jag går utbildningen för min egen skull, för att jag vill utvecklas och lära mig mer. För att jag vill kunna göra ett ännu bättre jobb i mötet med patienterna. Därför har jag bitit ihop när jag helst av allt har velat strunta i skolan. När alla uppgifter har känts som ett oöverstigligt berg så har det varit min drivkraft.

En längtanslista vår

I vintras skrev jag en längtanslista med fokus på vinter. Nu tänkte jag skriva en längtanslista med fokus på våren. Jag ser fram emot så mycket!

  • Jag längtar tills pionerna börjar leta sig upp igen. Förra året klippte jag ner ”riset” lite tidigt och så fick vi frostnätter. Egentligen var det inte tidigt, det var i allafall april. Hur som helst tänker jag inte göra om det misstaget igen.
  • Jag vill döma en massa roliga fotbollsmatcher
  • Jag vill göra en favorit i repris och åka till Gotland med Rickard när vi firar bröllopsdag. Det har vi också bokat nu som jag skrev om igår.
  • Jag vill springa lopp igen. Närmst på tur är Blodomloppet. Förra året sprang jag blodomloppet med jobbet. Tidigare år har det varit med domarklubben, vi får se hur det blir.
  • Längtar efter examensvecka. Du kommer bli trött på mitt tjat om examen och nu får du höra om det igen.

Selfie #12 Vårkänslor

1. Det är ett självklart vårtecken: Är det inte märkligt hur det så fort det blir soligt så åker shortsen fram på karlarna. Shorts och t-shirt när det ligger lite snö på backen och är minusgrader. Jag fryser när jag ser dom. Ett säkert vårtecken är när mina tulpaner letar sig upp. Typ nu alltså…

2. Den blomman är vårens mest efterlängtade: Pärlhyacinter och snödroppar.  

3. Det plagget signalerar vår: När man kan slänga av strunmpbyxorna och få lite färg på benen, då är det vår.

4. Den texten om våren är en favorit: Hm, jag vet inte om jag har någon särskild favorittext om våren. Eller vet inte förresten, jag har ingen favorit.

5. Min syn på ”obligatorisk” vårstädning: Att det kanske borde göras men det är saker jag ”glömmer bort”.

6. Så låter våren i mina öron. Fågelkvitter och porlande vatten.

Glömde visst länka idag men selfien är Klimakteriehäxans påhitt. 🙂

Snart så!

Jag längtar efter en ledig dag, inte bara ledig från jobbet utan helt ledig och utan några måsten. Varken skolan eller något annat. Då påminde Rickard mig om att vi snart åker till Gotland. Bara han och jag för att fira 19-årig bröllopsdag. Det blir en ny favorit i repris. Jag kommer inte ta med mig några skolböcker och ingen dator. Det tror jag kommer ge mig den energi jag behöver, en paus från alla måsten och krav. Det kommer nog också ge mig ännu mer längtan om att någon gång få flytta dit. HÄR kan du se fler bilder och läsa inlägget från vår bröllopshelg. Vi kommer bo på samma hotell och inte ta med oss bilen över. Rickard funderade över hur koordinerade vi är, skulle det funka för oss att cykla tandemcykel? Enda sättet att ta reda på om det skulle gå är att testa.

Framtidens mat

Rubriken låter som ett dåligt skämt men i klimatkrisens namn testas olika alternativ till mat. Insekter är ett av dom. På en skola i Sverige har det serverats köttfärs gjord på larver utan att eleverna vetat om det. Mjölmask som enligt livsmedelsverket är tillåtna som mat till människor ger vi här hemma till våra ödlor. Skulle aldrig få för mig att äta det själv och jag mår illa av bara tanken. Om barnens skola serverade insekter i maten skulle jag bli väldigt arg faktiskt. Jag vill inte äta insekter och då ska inte mina barn göra det heller. Om de inte väljer det själva förstås men då ska de veta om det.

Det mest oetiska i skolans agerande är nämligen inte att de låtit barnen äta insekter. Det är snarare att de inte låtit barnen få veta innan utan kör ett ”blindtest”. Fine om man vill käka insekter och valt det själv men man ska inte luras att tro att man äter något helt annat. Jag tycker heller inte att barn ska vara testpiloter. Testa på vuxna istället.